Česká cesta

[ Tatra T815-2T5RA3.45Z / Vybraný článek z magazínu Caravan 1/2023 ]

Představení expedičního speciálu české výroby patří ve třiadvacetileté historii našeho časopisu k velmi výjimečným událostem. Proto jsme byli rádi, že díky splněnému snu jednoho českého dobrodruha jsem si jej mohli prohlédnout a krátce se svézt.

Majitel společnosti Laser Centrum CZ je zadavatelem výroby tohoto výstavního a reprezentačního vozu z české provenience. Zároveň se také aktivně podílel na výrobě komponent na voze instalovaných. Vůz na obrázcích byl jeho klukovským snem, který si mohl splnit díky svému podnikání. A co víc, déle než deset let je tento energický chlapík příznivcem expedičního cestování, takže myšlenka na tak velké obytné a zcela nezávislé vozidlo byla jasná. Chce trávit měsíce v opravdu nehostinných podmínkách mimo civilizaci s celou svou rodinou, a přitom se cítit vždy bezpečně bez nutnosti cizí pomoci a častého hledání zdrojů v divočině…

Zhmotnit tyto představy s českými producenty nebylo úplně jednoduché, proto celý proces od plánů k realitě trval čtyři roky usilovné práce. Bohužel jednoduše svěřit takové zadání na klíč jednomu výrobci s dobrým výsledkem je ve zdejších podmínkách nemyslitelné (pokud má tak složitý a drahý obytný vůz fungovat bez výhrad v téměř jakýchkoliv podmínkách na zemi), takže majitel se hodně inspiroval v zahraničí a přidal reálné zkušenosti ze svých dosavadních cest.

Tatra T815-2T5RA3.45Z
Tatra T815-2T5RA3.45Z
Tatra T815-2T5RA3.45Z s obytnou nástavbou od firmy KOV Velim je pozoruhodné vozidlo otypované v kategorii M1 G, tedy pro jízdu bez tachografu a omezovače. Na jeho řízení musíte mít nějaké zkušenosti a samozřejmě i vlastnit řidičské oprávnění skupiny C.

Volba padla na českou Tatru, která poskytla komponenty speciálně poskládaného podvozku (úpravy provedla firma PARTNER-IPEX z Frenštátu pod Radhoštěm), motor plnící normu Euro V a veškerou technickou podporu. V technickém průkazu je tento exemplář zařazen do kategorie M1G, tedy pro jízdu bez tachografu a omezovače, což přináší určitou svobodu při přesunech hlavně po Evropě. Podvozek kopřivnické Tatry T815-2T5RA3.45Z je osazen obytnou nástavbou z Velimi od středočeské firmy KOV Karoserie. Výsledek na první pohled ohromí nejen vzhledem, ale hlavně koktejlem individuálních požadavků, které namíchal zadavatel konstruktérům tohoto expedičního náklaďáku.

Tatra T815-2T5RA3.45Z
Akční rádius tatrovky je kolem 2 200 km. Můžete natankovat až 740 litrů motorové nafty, do nádrží 660 litrů a 80 litrů pojmou kanystry umístěné na zádi vozu.

Dvouosý podvozek Tatry je legendární českou specialitou v podobě centrálního trubkového rámu s výkyvnými polonápravami a osovým diferenciálem s uzávěrkou. Pro účely expedičního vozu je dovybaven hydraulickým navijákem Sepson H100S s dálkovým ovládáním, tažná síla vpředu/vzadu až 20 tun, vpředu s pomocným hydromotorem při volnoběžném odvíjení lana. Patnáctitunový kolos se tak dokáže dostat po ztrátě trakce z hodně svízelné situace a vyprostit se sám. A v extrémní situaci při jeho převrácení hodně pomůže svařovaný rám mezi kabinou a nástavbou (navržený pro tento účel), za který lze upoutat popruh a bezmocné vozidlo ležící na boku dostat bez dalšího většího poškození zpět na kola.

Tatra T815-2T5RA3.45Z
Pětimístná kabina je vybavena nezávislými a odpruženými sedadly, po sklopení prostředního v druhé řadě lze otevřít čtvercový průlez do obytné nástavby. Posádka tak v případě nutnosti vůbec nemusí opouštět bezpečí vozidla.

Pro expediční použití v divočině je vůz vybaven spoustou ochranných prvků, ke kterým patří také krycí plechy z hliníku pod nádržemi a technologiemi, zadní zábrana proti podjetí mechanicky přestavitelná pro silnici a terén, střešní nosič a ochranný trubkový rám kabiny. Na něm lze spatřit i velmi účinné přídavné LED světlomety a dálkově ovládaný pátrací reflektor. Samotná sklopná trambusová kabina má čtvery dveře a pět samostatných vzduchem odpružených sedadel včetně vyhřívání a s tříbodovými pásy, takže komfort je díky nim i na rozbombardované pistě maximální. Samozřejmě velkou měrou se na tom podepisuje stabilní rám bez krutu, vzduchové odpružení na obou nápravách a kotoučové brzdy. Díky tomu je k dispozici i stavitelná světlá výška. Tuto Tatru lze snížit během chvíle o znatelných 120 mm, o 90 mm pak ze standardní polohy zase zvýšit pro zlepšení průchodnosti.

Tatra T815-2T5RA3.45Z
Tatra T815-2T5RA3.45Z
Tatra T815-2T5RA3.45Z
Tatra T815-2T5RA3.45Z
Tatra T815-2T5RA3.45Z
Až pětice cestovatelů se může spolehnout na komfortní spaní, hygienu i pobyt ve speciální nástavbě nebo výsuvném střešním stanu.

Než přejdeme k expedičním úpravám, je třeba dodat, že podvozek byl kompletně ošetřen přípravkem Dinitrol, který zabraňuje korozi a drobným poškozením, a pro kempování je tu instalována také nivelace podvozku pro každé kolo individuálně. Speciální jsou také pneumatiky Michelin XZL+ s centrálním huštěním o rozměru 14,00 R20 obuté na černě lakované disky 20-10,00V. V kombinaci s vínovým lakem pak vypadá tento expediční speciál méně nápadně, než kdyby byl lakován nějakým módním matným pískovým, šedým či vojensky zeleným odstínem. Důležitější výbavou kabiny a nástavby jsou KCT okna s certifikací do výšky 10 000 metrů nad mořem, jež je možné doplnit nerezovými pláty pro bezpečnější přepravu vozidla lodí.

Tatra T815-2T5RA3.45Z
Pracoviště řidiče je velmi přehledné a pohodlné. Řídit tenhle nákladní expediční vůz je tak pro zkušeného řidiče radost.

Výrobce pět metrů dlouhé nástavby, která je usazena na desetitunové zadní ose, se musel potýkat s nejednou překážkou při vývoji a výrobě. Expediční vůz s nástavbou vybavenou nábytkem a instalací na klíč byl novinkou i pro ni. Ještě nikdy tato firma nedostala zadání pro nástavbu a její výbavu, jež by měla odolávat rozmezí teplot -40 až +50 °C a extrémní vlhkosti a mít absolutní soběstačnost v jakýchkoliv nadmořských výškách až do 5 000 m n. m. Tato prvotina znamenala půl roku vývoje a výběru materiálů, půl roku nepřetržité práce trvala samotná výroba čtyřem lidem na provozu. Vývoj zahrnoval i výrobu zcela nových dveří odolných proti zamrzání, speciálních panelů nábytku odolných proti vlhkosti a dalších komponentů, jenž jsou pro karosárnu víceméně prototypem.

Do nástavby se dá vstoupit buď dveřmi na pravoboku, nebo uzavíratelným průlezem z kabiny. Najdeme zde obytnou část, kuchyňku a ložnici pro tři osoby. Na střeše tohoto speciálního domečku je kromě zahrádky instalován i vytápěný stan, kde se vyspí další dva členové výpravy. O tepelnou pohodu na palubě se starají dva nezávislé okruhy teplovzdušného vytápění. Prvním je topení Truma s výškovou sadou pro kvalitní spalování (ve vysokých nadmořských výškách), které ohřívá vodu na sprchování a teplou užitkovou vodu. Horký vzduch je přiveden i do prostor pod matracemi. Druhou možností je záložní topení Eberspächer, které zároveň v zimních podmínkách slouží pro výhřev nádrží. Kompletní osvětlení je řešeno LED pásky a v interiéru jsou k dispozici i další spotřebiče – dvě televize, mikrovlnná trouba, indukční dvouplotýnka, mini pračka na tři kilogramy prádla a šuplíková lednice. Nezbytností je také lodní WC s drtičem a spolu s okny KCT také kompletní vybavení kvalitními žaluziemi a moskytiérou.

Tatra T815-2T5RA3.45Z
Ve výbavě expediční Tatry nechybí ani silný dvacetitunový naviják Sepson H100S nebo filtrační zařízení pro vodu získanou z neznámých zdrojů.

A jak je to se soběstačností speciálu označeného T815-2T5RA3.45Z? Především veškeré vybavení na palubě je poháněno pouze na naftu z nádrží vozidla. Energii do palubní baterie 700 Ah/24 V dobíjí dvojice alternátorů 120 A/24 V přímo na motoru vozidla, dále také solární panely s výkonem 6x 185 WP nebo 4kW dieselová elektrocentrála chlazená olejem. Vůz má také trafo pro provoz v zemích se 110 V. Co se týče životně důležitých tekutin a zařízení, jsou k dispozici dvě nádrže na pitnou vodu o celkovém objemu 600 litrů a 180l nádrž na odpadní vodu. Mimo civilizaci velmi důležitý vícestupňový filtrační a UV LED systém je zde uzpůsoben pro čerpání vody do nádrží přímo z přírodních zdrojů a před kuchyňskou baterií je ještě doplněn o reverzní osmózu. Stačí tedy zajet k horské říčce anebo neznámému zdroji vody a doplnit si životadárnou tekutinu.

Tatra T815-2T5RA3.45Z
Kromě objemných nádrží (660 l) má Tatra na zádi k dispozici i klasické kanystry, do kterých lze natankovat dalších 80 litrů motorové nafty.

Jak už jsem zmínil, propojené naftové nádrže o celkovém objemu 660 litrů slouží mimo jiné také pro zajištění komfortu posádky. Proto zde máme naftový ohřev teplé vody + vytápění vzduchem 6 kW, přídavné naftové horkovzdušné topení 4 kW a nezávislou speciálně vyvíjenou klimatizaci nástavby o výkonu 6 kW. Zajímavým údajem je také brodivost až 1,2 metru, přičemž vodovodní a odpadový systém je vybaven mechanicky uzavíratelnými kohouty proti vniknutí vody do interiéru při jízdě v terénu. Jízda s podobným autem nemusí být nutně nezábavná a nepohodlná. Dle zadání mělo být těžiště tatry přesunuto co nejníže. To je také zásadní výhoda konstrukce od kopřivnické automobilky oproti konkurenci. Karoserie i nástavba je přímo na rámu, nádrž pro odpadní vodu je dokonce pod jeho úrovní. Do vzniklého prostoru kolem rámu se tedy podařilo vměstnat vestavbu jednotlivých zařízení (10tunového navijáku, úložných prostor a nádrží). Rozložení hmotnosti je skoro na ideální hodnotě 45:55. Už krátká jízda na místě spolujezdce oraništěm a prašnými cestami dala znát, že tento český speciál bude přitahovat pozornost davů. Proto neváhejte a navštivte náš stánek na veletrhu For Caravan v Praze třetí březnový víkend, kde expediční Tatru budete moci naživo vidět na protějším stánku firmy KOV Velim. Stojí to za to!

Čtěte v čísle 1/2023
text: Jaroslav Vavera | foto: Jan Altner


Tatra T815-2T5RA3.45Z

  • Délka 9,4 m
  • Šířka 2,55 m
  • Výška 3,8 m
  • Pohotovostní hmotnost 15 000 kg
  • Celková hmotnost 18 000 kg
  • Doložnost 3000 kg
  • Počet míst na spaní 5
  • Počet míst na jízdu 5
  • Motor přeplňovaný vznětový V8 12,667 l (325 kW, 2 100 Nm)
  • Převodovka Tatra 14stupňová manuální
  • Objem palivové nádrže 660 l
  • Objem nádrže na vodu 600 l
  • Objem nádrže na odpadní vodu 180 l
  • Cena testovaného vozu 1 296 000 Kč bez DPH
Caravan kategorie
Caravan magazín na Facebooku
Objednávka online verze
Objednávka automobilového magazínu Caravan.