Sázka na design
Novou vlajkovou loď mezi integrovanými vozy slovinského výrobce Adria – model Sonic Supreme I 710SL jsme se rozhodli prověřit přímo v akci na jachtařských závodech. Vyrazili jsme s tímto autem na Pálavskou regatu na Nové Mlýny.
Testovaný vůz, který jsme si převzali v Sedlčanech u českého prodejce této značky – firmy Karavany Sedlčany, byl vybaven motorem nejnovější řady Fiat 2,3 MTJ o výkonu 150 koní a nejnovějším typem AL-KO podvozku s technickou dvojitou podlahou. Hmotností se těsně vejde do 3,5 tuny, takže na něj stačí řidičský průkaz skupiny B. (Se silnějším třílitrovým motorem a další výbavou ale tuto hranici již přesáhne.) Cestovala s námi i moje tříletá dcera, jejíž autosedačku jsme upevnili pásem (Isofixem testovaný vůz vybaven nebyl, ale je to jeden z mnoha prvků výbavy, který lze objednat při zadávání vozu do výroby) na lavici za stolem. Část cesty proběhla po okresních silnicích, část po dálnici D1. Bylo to ve čtvrtek 7. května, takže byl dost hustý provoz, ale jízda byla příjemná, centrální klimatizace zajišťovala ideální teplotu a pokud jsme nejeli po D1, tak bylo ve voze poměrně ticho, nikde nic nedrnčelo, ani nerezonovalo, takže jsme si mohli v pohodě povídat. Překvapivě nebylo ve voze žádné autorádio, protože volba modelu rádia či navigace je vždy na zákazníkovi a montuje se do vozu dle jeho výběru. …
Jediné, na co jsem si musela chvilku zvykat, byla robotizovaná převodovka Comfort-Matic. Řazení není moc plynulé, pokud bych si mohla vybrat, volila bych z příplatkové výbavy třílitrový motor s klasickou automatickou převodovkou. Z vozu je dobrý výhled na silnici, jen při odbočování vlevo trochu vadí poměrně široký sloupek před zrcátkem. Vůz díky AL-KO podvozku výborně sedí v zatáčkách. Sedačky jsou pohodlné, ve stejném čalounění jako zbytek sezení, s předozadním manuálním posunem, nastavením opěradla i opěrek. Elektricky ovládané okno u řidiče (u spolujezdce se ovládá manuálně) i elektrická vyhřívaná zpětná zrcátka, která zajišťují perfektní výhled za auto, patří do standardu. Při parkování v kempu jsem i přesto postrádala zpětnou kameru, která se dle výběru zákazníka montuje do vozu až před jeho předáním. Na zvukový parkovací senzor jsem se raději nespoléhala.
Vyrazili jsme s tímto autem na Pálavskou regatu na Nové Mlýny.
Když opustíme kabinu, otočíme sedačky k velkému obdélníkovému stolu, za nímž se nachází již zmiňovaná lavice pro dva a na pravé straně ještě jedna sedačka, máme pohodlné sezení, provedené ve světlé kůži, pro pět osob. Pod dvousedačkou najdeme úložný prostor a agregát teplovodního topení ALDE a bojlerem a jeho zámrazový ventil. Pod menší sedačkou napravo jsou umístěny akumulátory. Další úložné prostory jsou ve čtyřech skříňkách nad stolem a kuchyní, která je vybavená vařičem se třemi plynovými hořáky s troubou s grilem a nerezovým dřezem s nerezovou velmi vkusnou pákovou baterií. Nechybí praktické poličky a závěsné tyče na pověšení drobností a uskladnění mycích prostředků nebo koření. Jediné, co bych kuchyni vytkla, je malá pracovní plocha. Dřez i vařič lze zakrýt, čímž se tento problém částečně vyřeší. Naproti je 150l lednička na 12/220 V/plyn se samostatným mrazákem. Pod ní je praktický objemný šuplík, nad ní skříňka s přípravou na televizi. Odpadkový koš je na vstupních dveřích, které jsou 60 cm široké s moskytiérou i zatemněním.
Zadní postel je variabilní – buď dvě samostatná lůžka o rozměrech 195 x 85 cm a 183 x 85 cm nebo se prostor mezi nimi vyplní matracemi a vznikne třetí lůžko o rozměrech 170 x 48 cm.
Vlevo od dveří se nachází dotykový displej pro ovládání vozu. Nastavit se zde dá teplovodní podlahové topení a ohřev teplé vody Alde (k dispozici je i dálkové ovládání Smart control, díky kterému je možné kompletní ovládání a nastavování topení a ohřevu teplé vody vzdáleně přes aplikaci v mobilním telefonu), na displeji vidíte stav nádrží i akumulátorů a také je zde tlačítko na spouštění postele nad kabinou. Po sklopení předních sedaček se stiskem tlačítka vytvoří lůžko o rozměrech 190 x 150 cm. Ve zvednutém stavu je plně integrováno do stropní části. Před vstupními dveřmi můžete uskladnit boty nebo třeba nápoje do úložných schránek pod podlahou.
Celá zadní část se dá oddělit dveřmi – velmi chytré řešení, když už děti spí a vy můžete posedět s přáteli u stolu – a je vyvýšena o jeden schod. Po pravé straně je umístěn sprchový kout s dvojdílnými plastovými dveřmi a otevíracím střešním oknem. Když otevřete dveře a oddělíte jimi přední část od zadní, dostanete se do koupelny s WC, bílým umyvadlem s nerezovou baterií, otevíracím bočním oknem a velkou skříňkou s posunovacím zrcadlem. Vedle sprchového koutu se nachází pouze 20 cm úzká, ale hluboká šatní skříň, kam lze pověsit šaty na ramínka. Pod ní jsou dva praktické šuplíky, další velké osvětlené úložné prostory jsou po stranách před schody na zadní lůžko. Pod ním se přes celou šířku vozu nachází garáž, která má uzamykatelné dveře o rozměrech 74 x 110 cm z obou stran vozu.
Zadní postel je variabilní – buď dvě samostatná lůžka o rozměrech 195 x 85 cm a 183 x 85 cm nebo se prostor mezi nimi vyplní matracemi a vznikne třetí lůžko o rozměrech 170 x 48 cm. Dohromady tak dostanete postel přes celou šířku vozu, kde se pohodlně vyspí tři lidé. Nevýhodou je, že takto rozložené letiště zakrývá schody, takže vstup na postel je trochu komplikovaný. Tříleté dítě musíte vysadit, samo tam nevyleze. Matrace je vysoká, na posteli se spí stejně pohodlně jako doma. Nechybí zde dotykové čtecí lampičky a ani zásuvky na 220 V. Všechna okna ve voze včetně těch střešních mají kombi roletky, takže jdou zatáhnout jak síťkou proti hmyzu, tak zatemněním. Zatemnit se dá i čelní sklo a okna v kabině manuálně ovládanou clonou.
Velké osvětlené úložné prostory jsou po stranách před schody na zadní lůžko.
Obytný automobil Adria Sonic Supreme I 710SL je velice prakticky vyřešen, navíc má moc hezký interiér, který působí luxusně. Jachtaři ocení hlavně hodně velký prostor v kuchyni a „v předsíni“ po vstupu do vozu, kde se mohou pohodlně převlékat do jachtařského oblečení. Provedení čalounění i obložení stěn v béžové kůži s plaňkovou dvoubarevnou podlahou a tmavým dřevem na nábytku se skutečně vydařilo. Na oknech jsou jak průsvitné záclonky, tak tmavé závěsy, což vypadá dekorativně. Otevírání oken mi nepřijde úplně praktické, měla jsem strach, že se plastové kličky ulomí. LED osvětlení design interiéru jen podtrhuje, navíc spoří energii, protože se dají rozsvítit zvlášť nejen určité skupiny světel, ale pouhým dotekem každá jednotlivá bodovka. Nechybí ani LED světlo venku „pod markýzu“, která zatím na voze namontována nebyla, nicméně vůz lze vybavit jak klasickou boční, tak elegantní střešní markýzou. Přestože bylo sucho, hodila by se u vstupu rohožka. Vůz je vybaven držákem na televizi, který je umístěn ve skříňce nad ledničkou a je možné jej natočit jak pro sledování TV z prostoru předního sezení, tak ze zadní ložnice. Výběr modelu TV, satelitu a případně dalších audio/video zařízení je plně na volbě zákazníka a toto příslušenství je pak namontováno před předáním vozu. Z další výbavy je potřeba jmenovat zvenku přístupný prostor na dvě velké plynové láhve s vypínáním plynu přímo na láhvi. Samozřejmě jsme auto bez problémů připojili v kempu na 220 V. Zvenku je přístupná i odpadní nádrž k toaletě.
1/ Po pravé straně je umístěn sprchový kout s dvojdílnými plastovými dveřmi a otevíracím střešním oknem.
2/ Naproti je koupelna s WC, bílým umyvadlem s nerezovou baterií, otevíracím bočním oknem a velkou skříňkou s posunovacím zrcadlem.
3/ Vlevo od dveří se nachází dotykový displej pro ovládání vozu.
Vůz Adria Sonic Supreme I 710SL zcela jistě splňuje nejnáročnější požadavky moderního cestování s obytným vozem. Určitě si najde své zákazníky nejen z řad jachtařů, ale třeba cyklistů, motorkářů, běžkařů, orientačních běžců, a určitě ho ocení i milovníci karavaningu, kteří rádi cestují a obytný automobil si kupují pro pobyt v přírodě. Velkou předností tohoto modelu jsou 4 homologovaná místa na jízdu, možnost spaní až pro 5 osob, a to vše při celkové hmotnosti 3 500 kg, i když s nižší doložností. Kdo chce takto velké auto bez problémů s překračováním povolené doložnosti, je pro něj lepší varianta s celkovou hmotností 4 200 kg. Všechny nedostatky byly dány absencí nadstandardní výbavy, která zpříjemňuje život a jízdu v obytném automobilu a bez níž bych se já na cestách zkrátka neobešla. Ale předpokládám, že každý nový majitel si sám svou požadovanou výbavu z široké nabídky vybere a nechá namontovat.
Čtěte v časopisu Caravan 2/2015
text: Eva Skořepová | foto: autorka a Jaroslav Vavera
Technické údaje
Model: Adria Sonic Supreme I 710L
- Délka 7,4 m
- Šířka 2,32 m
- Výška 2,95 m
- Počet míst na jízdu 4
- Počet míst na spaní 4/5
- Pohotovostní hmotnost 3 177 kg
- Celková hmotnost 3 500 kg
- Doložnost 323 kg
- Podovozek Fiat/AL-KO
- Motor 2,3 Multijet 150 HP
- Cena testovaného vozu 2 624 605 Kč včetně DPH