V dobré formě

[ Adria / Vybraný článek z magazínu Caravan 2/2016 ]

Adria nám na konci května pod skokanskými můstky ve slovinské Planici ukázala své novinky pro modelový rok 2017. A nezůstalo jen u plánovaného odhalení nového Sonicu, další premiéry stojí také za zmínku.

Jadranský producent si v posledních letech upevnil svou pozici jednoho z předních výrobců mezi obytnými vozy i přívěsy a velice dobře si vede na všech důležitých evropských trzích, pro někoho překvapivý je úspěch zejména na těch severských. Pro lepší představu, nárůst prodejů byl v minulém roce o celých 22 % oproti tomu předchozímu. I když od roku 1965 prodala ADRIA už více než půl milionu obytných přívěsů, chce stále více prodávat zejména své obytné vozy a vestavby. Na tiskové konferenci, které se zúčastnila také výkonná ředitelka Sonja Gole, zaznělo, že je co slavit, ale také se pustit do práce. Proto nové modely a proto i třeba vývoj speciálních verzí pro čínský trh ve spolupráci s tamním producentem, značkou Brilliance. …


Nový Sonic je tu!

Druhou generaci integrovaného luxusního modelu nám představila úspěšná slovinská sjezdová lyžařka Tina Maze a biatlonista Jakov Fak, oba totiž mají stávajícího Sonica k dlouhodobému užívání na cestování mezi závody po celé Evropě. Dává jim svobodu a zázemí i při náročném tréninku. Po slovech chvály došlo na odhalení dlouho očekávané nové generace integrovaného modelu Sonic.

Adria
Zadní královské lůžko (Sonic Supreme 710 SC).

Hned na úvod nám marketingoví specialisté slovinské značky prozradili, že nový Sonic chce stavět na čtyřech základních bodech (funkce, luxus, harmonie a personalizace) a z hlediska designového ztvárnění navazuje na předchozí model. Jeho přepracovaná přední a zadní část však změnila tenhle obytný vůz váhové kategorie do 3,5 tuny k nepoznání. Sonic teď vypadá opravdu velmi luxusně a svítí si k tomu světly s LED technikou. Také uvnitř najdeme mnoho luxusnějších materiálů, nový design většiny zásadních prvků, vož ještě podtrhuje nově řešené ambientní osvětlení. Při první prohlídce vozu musím vyzdvihnout zejména lépe řešené detaily nebo větší koupelnu.

I když si řada z vás řekne, že se vzhledově jedná o větší facelift, Adria jej prezentuje jako zcela svébytný model. Osobně bych změny na vnějším kabátu přirovnal třeba k proměně minulé generace Volkswagenu Passat, která se z původních kulatých tvarů vrátila po několika letech také k nadčasovým liniím. Ale zpět k Adrii Sonic. Novinka se podobně jako její předchůdce bude vyrábět na základu Fiatu Ducato v celkem 12 provedeních a ve třech výbavových úrovních – Supreme (5 provedení na podvozku AL-KO), Plus (4 verze) a Axess (3 verze). Její ceny se budou přitom pohybovat od 70 do 100 tisíc eur.

Adria
Sonic teď vypadá opravdu velmi luxusně a svítí si k tomu světly s LED technikou (Sonic Supreme 710 SC).

A co ti ostatní?

I když hlavní hvězdou byla samozřejmě nová vlajková loď slovinského výrobce, pro modelový rok 2017 budou k dispozici další dvě výraznější novinky. Zcela novým produktem je pětimetrová vestavba Active pro čtyři osoby (možnost přepravy až šesti pasažérů) vycházející z Renautu Trafic 1,6 dCi. Délka 4,9 m a šířka 1,97 m řadí tuto vestavbu k opravdu hbitým a univerzálním automobilům, které si oblíbí zejména lidé s aktivními koníčky. Ti určitě ocení třeba výběr ze šesti barevných odstínů uvnitř, kuchyňku s lednicí o objemu 36 litrů, příplatkové topení Webasto, nádrž na čistou a odpadní vodu či mnoho praktických doplňků, které výrobce nabízí za příplatek.

U obytných vozů zůstává hlavním partnerem pro podvozky Fiat s Ducatem, nově s motory 2,0 a 2,3 litru plnícími zvýšené nároky emisní normy Euro 6 (i bez nutnosti AdBlue). V modelové nabídce najdeme i Renault Master, nově ale také podvozek Citroën Jumper se svým lehčím agregátem 2,0 HDI (výkony od 110 do 160 koní), ale s nutností doplňovat močovinu. Na něm se budou dodávat menší a lehčí modely Matrix, Coral a Compact. Test některé z těchto novinek vám přineseme, jak jen to bude možné.

Adria
Varianta se dvěma oddělenými lůžky vzadu umožní přespat třem osobám (Sonic Plus 700 SL).

Mezi nabídkou obytných přívěsů se ukrývá nová Aviva, která je o 5 % lehčí než předchůdce, lépe vybavená a také levnější, tedy s cenou od deseti do patnácti tisíc eur. To má přilákat zejména mladší zákazníky. Adria Aviva bude nabízena v délkách od 3,6 do 5,6 metru na podvozcích AL-KO nebo BPW. Uvnitř může dle konfigurace spát až sedm osob (komfortně však jen 2 až 5 osob) a všichni jistě ocení tři barevně svěží dekory, praktické úložné prostory, nově řešenou kuchyň se třemi hořáky, lednici s objemy 90 či 140 litrů nebo přípravu pro klimatizaci.

Adria
Adria
Zcela novým produktem je pětimetrová vestavba Active pro čtyři osoby na základě Renaultu Trafic.

Oceníte třeba výběr ze šesti barevných odstínů uvnitř, kuchyňku s lednicí o objemu 36 litrů, příplatkové topení Webasto, nádrž na čistou i odpadní vodu či mnoho praktických doplňků.


Co dodat na závěr? Snad vás některá z novinek zaujala. Podle nás si z čím dál atraktivnější modelové řady Adrie dovede vybrat už skoro každý. I v budoucnu se máme na co těšit. V letošním roce slovinský producent předpokládá nárůst evropského trhu o 10 % s prodanými 165 000 kusy. Značka, která v loňském roce oslavila padesátiletou historii, je nyní opravdu v dobré kondici.

Čtěte v časopisu Caravan 2/2016

text: Jaroslav Vavera | foto: Adria

Caravan kategorie
Caravan magazín na Facebooku
Objednávka předplatného
Objednávka aktuálního čísla automobilového magazínu Caravan.