V ZAJETÍ LUXUSU
Oficiální prodejce a zástupce značky Carthago Campingworld Neugebauer sice přišel na náš trh před necelým rokem, ale za tu dobu už stihl oslovit a uspokojit mnoho zákazníků. My jsme na test dostali model, který je v Německu dlouhodobě nejprodávanější.
Obytné automobily Carthago a Malibu na českém trhu prodává firma Campingworld Neugebauer, která je pobočkou stejnojmenné rakouské firmy s dlouholetou praxí s prodejem a servisem těchto vozů. Na jaře 2016 firma otevřela zcela nové prodejní a servisní centrum v Pohořelicích u Brna. Pro testovaný vůz si tedy jedeme právě tam. Při návštěvě v rakouském Neunkirchenu se navíc dozvídáme, že do nabídky příští rok přibydou i auta nad 3,5 tuny a časem je v plánu i otevření další pobočky v Praze…
Na prodloužený víkend si bereme model Carthago chic c-line i 4.2 s podvozkem AL-KO, který na necelých sedmi metrech dokáže pohodlně ubytovat až pět osob. Cena základního modelu začíná na 2,5 milionu korun, ale za tuto cenu dostanete opravdu luxusní vůz, se kterým bude cestování příjemné a hlavně pohodlné. Záhy se dozvídáme, že náš vůz je navíc vybaven prototypem baterie, který se vyznačuje mnohem vyšší životností a odolností oproti konvenčním akumulátorům, což se bohužel projevuje i ve vyšší pořizovací ceně. Po jednoduché kalkulaci ale dojdete k tomu, že z dlouhodobého hlediska se jedná jednoznačně o úsporu. Baterie může mít různý počet článků, v našem případě to byly čtyři, a disponuje vlastním managementem, který udržuje kapacitu v ideálních podmínkách mezi 100 a 80 %. Díky tomu je počet nabíjecích cyklů o několik řádů vyšší, než na jaký jsme doposud zvyklí.
Prakticky řešený kuchyňský kout se sporákem i dřezem.
Na první pohled se nám auto zdá dost robustní a při jízdě nás tento pocit neopouští, takže jsme po chvíli rádi za velká boční zrcátka a za parkovací kameru, kterou lze zapnout i při jízdě, a bezvadně tak nahrazuje zpětné zrcátko. Jediná nevýhoda nastává za deštivého počasí, kdy se parkovací kamera zamlžuje. Za deště naopak oceňujeme mohutné přední stěrače, které bezvadně drží na skle a plní svoji funkci na 100 %.
Co se samotné jízdy týče, vozu nelze téměř nic vytknout. Testovaný model byl vybaven dieselovým motorem 2,3 l o síle 150 koní, tato příplatková varianta by ale případného zájemce přišla na 38 000 Kč. Zpočátku nás překvapila spotřeba přes 20 litrů, ale ta rychle klesá a ustálí se na příjemných osmi a půl litrech. Je pravda, že tento údaj platí pro jízdu po „okreskách“. Když přišlo na dálnici, tak se okamžitá spotřeba pohybovala na přibližně čtrnácti litrech. Na druhou stranu i při stotřicetikilometrové rychlosti se auto ovládá dobře, je stabilní a na povrchu drží jako přibité, takže jediné, co nás při rychlé jízdě nepatrně rušilo, byl lehce zvýšený hluk v kabině.
V obytné zóně lze nastavit polohu stolku i sedaček řidiče a spolujezdce, a prostor si tak každý přizpůsobí podle svých potřeb.
Základní cenu tohoto modelu jsem již zmínila, náš vůz byl ale dovybaven doplňkovým Super Paketem, výsledná cena je tedy 2,7 milionu korun. Užít jsme si tak mohli třeba integrovaný Nespresso kávovar, luxusní potahy v celém voze, příjemné koberce v obytném prostoru i v kabině řidiče, již zmíněnou baterii Lifepo nebo multimediální navigaci Zenec. Upřímně řečeno tato navigace byla jedinou součástí vozu, která nás zklamala – propojení s multimediálním systémem vozu bylo intuitivní a příjemně ovladatelné, ale navigace vypočítávala nelogické nebo zbytečně dlouhé trasy, a v několika případech dokonce vůbec neznala cílový bod, ačkoliv se jednalo o turistické místo.
Pohodlí uvnitř vozu pak představovala hlavně obě lůžka – postel v zadní části se může pochlubit rozměry 210 x 147 cm a sklápěcí postel vepředu bude se 195 cm na délku a 160 cm na šířku také stačit prakticky všem. Vpředu se nachází obytná část s pohodlnými sedačkami pro pět osob a nastavitelným stolkem. Hned vedle je prakticky řešený kuchyňský kout se sporákem i dřezem, jejichž kryt z opačné strany funguje jako prkénko a navíc ho lze zavěsit na přilehlý rám a získat tak další prostor pro přípravu pokrmů. Obecně řečeno příprava klasických jednoduchých jídel zde určitě nebude nikomu dělat větší potíže.
Zadní části vozu dominuje především prostorná garáž s velkými dvířky z obou stran.
Mezi nabídkou obytných přívěsů se ukrývá nová Aviva, která je o 5 % lehčí než předchůdce, lépe vybavená a také levnější, tedy s cenou od deseti do patnácti tisíc eur. To má přilákat zejména mladší zákazníky. Carthago chic c-line i 4.2 Aviva bude nabízena v délkách od 3,6 do 5,6 metru na podvozcích AL-KO nebo BPW. Uvnitř může dle konfigurace spát až sedm osob (komfortně však jen 2 až 5 osob) a všichni jistě ocení tři barevně svěží dekory, praktické úložné prostory, nově řešenou kuchyň se třemi hořáky, lednici s objemy 90 či 140 litrů nebo přípravu pro klimatizaci.
Velké „letiště“ v zadní části se pyšní délkou 210 cm, pěnovou matrací a mnoha skříňkami po obvodu postele.
V koupelně lze sestavit během pár minut jednoduchý sprchový kout. Stěny sprchy se zase složí k zadní stěně a můžeme naplno využít ostatní úložné prostory koupelny.
Koupelna by mohla být nepatrně větší. Oddělený sprchový kout vzniká „složením“ dvou plexisklových panelů do úhledného válce, což pro většinu žen bude nejspíš dostačující, mužské osazenstvo by přivítalo větší prostor. Na druhou stranu chytře umístěné střešní okénko nám posloužilo nejen jako zdroj světla – vzhledem k tomu, že ve sprše není prostor pro držák na šampon a mýdlo, jsme všechny lahvičky odkládali okénkem na střechu.
Celá obytná zóna včetně koupelny byla skutečně „osázená“ úložnými prostory a i v kabině řidiče oceňujeme množství poliček a odkládacích ploch, které nám jinde často chybí. Dalším příjemným bonusem je nesmírně prostorná garáž se dvěma vstupy o shodné velikosti 104 x 114 cm, takže sem pohodlně naskládáte všechno od kol přes skládací nábytek a kočárek pro děti až po sportovní vybavení. S dodatečnou rampou se do garáže vejde i skútr.
Celý výlet s tímto modelem byl nesmírně příjemný, půjčený vůz se nám až skoro nechtělo vracet. Auto působí skutečně bytelně a vytváří dojem, že i při častém používání kvalitní zpracování vydrží a vůz se „nerozvrže“. Není divu, že se značkou Carthago slaví tento prodejce takový úspěch, čemuž jistě napomáhají nespočetné možnosti úprav na míru, takže i ti nejnáročnější zákazníci si mohou dopřát vůz přesně podle svých požadavků.
Čtěte v časopisu Caravan 3/2016
text: Text Kristina Andresová | foto: autorka, Jaroslav Vavera a Carthago