Na světovém poháru ve Schladmingu

[ Carthago Compactline i 143 / Vybraný článek z magazínu Caravan 1/2017 ]

Byla to náhoda. Termín testování obytného automobilu Carthago Compactline i 143 jsme domluvili s velkým předstihem a místo, kam pojedeme, naopak těsně před odjezdem. To, že skončíme ve Schladmingu přesně v den, kdy se zde jede večerní závod světového poháru ve slalomu, jsem skutečně netušila, ale byl to velký zážitek.

Vůz jsme si vypůjčili v Camping worldu Neugebauer v Pohořelicích u Brna a na základě jejich doporučení a zajištění místa jsme vyrazili do kempu Im Dörfl ve Falkenburgu (www.imdoerfl.at). Když jsme přijeli na místo, nikdo nikde nebyl a kemp byl prázdný a zavřený. Rozhodli jsme se rychle. Přejeli jsme do 30 kilometrů vzdáleného Schladmingu, kvůli světovému poháru jsme si netroufli zaparkovat přímo pod sjezdovkou, ale ubytovali jsme se v kempu Zirngast přímo ve městě (www.zirngast.at). Z okna zaparkovaného auta jsme viděli na sjezdovku, kde se závod světového poháru 24. ledna konal…


Za jízdy

Carthago Compactline i 143 nám poskytl skvělé zázemí. Kapacitou je pro čtyři osoby na jízdu i na spaní a my jsme byli dva dospělí a dvě děti. Vůz je postavený na podvozku Fiat AL-KO se šestistupňovou manuální převodovkou a motorem 2,3 l a 150 koní. Palubní desce vévodí multimediální navigace Zenec se zpětnou kamerou. S tímto typem navigace, i když jsem ji už několikrát používala, si moc nerozumím, kolegyně ji nastavila briskně a na místo nás dovedla spolehlivě. Vzhledem k tomu, že jsme nikde nenašli vypínání airbagu u spolujezdce, posadili jsme obě holčičky na lavici v jídelně, která je opatřená pásy. Dětské sedačky tam šly tak tak vmáčknout vedle sebe.

Carthago Compactline i 143
Z okna zaparkovaného auta jsme viděli na sjezdovku, kde se závod světového poháru 24. ledna konal.

Motor je dostatečně silný na příjemnou jízdu, nicméně při rozjezdu do kopce výkon trochu chybí. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 11,5 l na 100 km. Kompaktní rozměry vozu dávají pocit, jako byste řídili pouhou dodávku, a bez obav s ním projedete jakýmkoliv městem. Velmi příjemná jsou velká zpětná zrcátka i couvací kamera, autem tak bez problémů zajedete všude, kam potřebujete.

Carthago Compactline i 143
Pod zadním lůžkem jsou velké úložné prostory.

V interiéru

Kombinace světlého a tmavého dřeva, krémového polstrování i skříněk a béžového čalounění působí velmi příjemně. V zadní části vozu se nachází velká postel, na které by se vyspali i tři lidé. My z ní udělali „dětský koutek“, mimo jiné proto, že se zadní část dá od jídelny oddělit dveřmi od koupelny. Vpředu je nad kabinou manuálně stahovací dvojlůžko o rozměrech 180 x 160 cm, na které jsme se s kolegyní pohodlně vešly. Obě lůžka mají lamelové rošty a měkké vysoké matrace.
K jídelnímu stolu se díky otočným křeslům pro řidiče a spolujezdce posadí až pět lidí. Drobnou vadou byl polstrovaný sedák na podélné lavici, jehož okraj přesahoval přes sedačku pod ním a při sezení se ohýbal. Holčičky z něj trochu klouzaly dolů. Malá sedačka u vstupních dveří plní funkci hlavně pro nástup na stahovací lůžko, na sezení jsme ji nevyužívali. Jídelní stůl je skutečně velký, lze s ním posunovat a otáčet podle potřeby.

Carthago Compactline i 143
V podlaze hned za vstupními dveřmi je praktický velký prostor, kam se dají dobře uložit boty. Navíc je zde jeden výduch topení, který boty skvěle vysuší a nahřeje.

Kuchyň je umístěna hned vedle vstupních dveří a obsahuje tříhořákový plynový vařič s integrovaným podpalováním a nerezový dřez s pákovou baterií a krytem, který lze použít jako praktickou poličku. Bohaté úložné prostory nám dovolily uskladnit všechny potraviny, které jsme si na cestu vezly. Za kuchyní následuje obrovská 160l kombinovaná lednice se samostatným mrazákem. Naproti je umístěna koupelna s umyvadlem, otáčecí toaletou s elektrickým splachováním a sprchovým koutem, který na první pohled vypadá poměrně malý, ale když se po otočení toalety zavřou prosklené dveře, zjistily jsme, že při sprchování je místa dostatek. Masivní dveře od koupelny slouží zároveň jako dveře oddělující ložnici od salonu.

Carthago Compactline i 143
Kuchyň je umístěna hned vedle vstupních dveří a obsahuje tříhořákový plynový vařič s integrovaným podpalováním a nerezový dřez s pákovou baterií a krytem, který lze použít jako praktickou poličku

Kam uložit věci

Pod zadním lůžkem jsou velké úložné prostory. Mezi lůžky jsou schody, po kterých i pětiletá holčička na postel snadno vyleze. Pokud se však celé letiště rozloží, je třeba nasadit žebřík. Přes něj jsou pak špatně přístupné úložné prostory i se problematicky prochází kolem dveří do koupelny. Carthago Compactline i 143 je malé auto, takže je jasné, že v interiéru musí být nějaké kompromisy a zde jich je opravdu málo.

V podlaze hned za vstupními dveřmi je praktický velký prostor, kam se dají dobře uložit boty. Navíc je zde jeden výdech topení, který boty skvěle vysuší a nahřeje. Největším místem pro uskladnění věcí je zadní garáž, která je opravdu rozměrná a velkými dveřmi na pravé straně i menšími na levé straně vozu dobře přístupná. Vešly se do ní všechny naše lyže i veškerá potřebná výbava. Je vyhřívaná, takže se v ní spolehlivě přes noc usuší přezkáče, helmy i mokré oblečení. V létě pojme i jízdní kola nebo kempingové vybavení.

Carthago Compactline i 143
Do garáže se vešly všechny naše lyže i veškerá potřebná výbava.

V mrazu

Dvojitá 17cm podlaha, bezdřevá sendvičová konstrukce bočních stěn a střechy z GRP (odolné proti krupobití), 3cm izolace z tvrdé pěny RTM dovolují používání tohoto vozu i v zimě. Izolované vstupní dveře jsou stejně jako všechna okna vybaveny moskytiérami a roletami, které zakryjí i celou kabinu. Přirozené světlo a větrání zajišťuje panoramatické střešní okno (70 x 50 cm) a dvě další střešní okna. O vytápění se stará horkovzdušné topení Truma Combi 6. I když vzhledem k venkovní teplotě –15 °C muselo běžet naplno celou noc, vytopilo celý interiér na výbornou. Topilo tak dobře, že z kohoutků pořád tekla teplá voda, neboť se ohřívaly i trubky od nádrže. Za tři dny jsme spotřebovali jednu láhev plynu, druhá zůstala plná. Navíc bylo pod sedadlem řidiče instalováno i příplatkové topení využívající diesel a teplo z motoru, pokud běží. Když jste připojeni na elektřinu, můžete vytápět i na 220 V. Intuitivní ovladač topení je stejně jako stavoznaky nádrží umístěn nad vstupními dveřmi a elegantně zakrytý dvířky. Vše lze případně ovládat i dálkově pomocí chytrého telefonu.

Carthago Compactline i 143

Carthago Compactline i 143 je ideálním vozem, a to i na zimu, především pro dva. Pro dvě dospělé osoby a dvě děti je v zimě již trochu obtížné se vyhnout a nepřekážet. Když se ale šikovně umístí všechny potřebné věci a neustále se uklízejí, pozitiva převažují. Auto je zcela soběstačné, velké zásoby vody i plynu, kvalitní akumulátor (150 Ah LiFePO4), úsporné LED osvětlení i dostatečná kapacita odpadní nádrže dovolují trávit čas i mimo kempy. I v poměrně velkém mrazu bylo v autě teplo a příjemně a týdenní výlet na hory s ním můžeme jen doporučit.

Čtěte v časopisu Caravan 1/2017

text: Eva Skořepová | foto: autorka

Caravan kategorie
Caravan magazín na Facebooku
Objednávka předplatného
Objednávka aktuálního čísla automobilového magazínu Caravan.
Ukázkové číslo magazínu Caravan ke stažení
Ukázkové číslo
ke stažení