Ještě více prostoru
Přesně před rokem odhalil německý Volkswagen na karavan salonu v Düsseldorfu úžasný koncept velké Californie. Přesně za rok si můžeme prohlédnout produkční verzi tohoto vozu, která nenese označení XXL, ale Grand.
Přerostlý Volkswagen California založený na platformě užitkového Crafteru se veřejně představil ještě v předvečer Caravan Salonu v německém Düsseldorfu. Rozhodně dobrou zprávou je, že se novinka až tak příliš neliší od designově i funkčně velmi zdařilého konceptu California XXL, který zářil na stánku Volkswagenu v hale 16 přesně před rokem (podrobné představení v Caravanu 3/2017). Špičkový karavan německé značky tak pod obchodním jménem Grand California v nabídce svou velikostí, komfortem i cenou bezpečně přeskočí současné „kalifornie“…
Pojízdný hotel se inspiroval u klasických obytných Volkswagenů staršího data výroby. Ačkoliv je skoro šest metrů dlouhý a téměř tři metry vysoký, hlásí se k předkům z šedesátých let. Výsledek je mnohem vzdušnější a prostornější než standardní California založená na Transporteru T6. Šasi k výrobě verze Grand 600 poskytl středně velký Crafter, vrcholné provedení Grand 680 (6,8 metru) díky zvýšené střeše zajišťuje dost vysoký strop pro vzpřímeného dospělého člověka a spaní pro celou rodinu. V zadní části je místo pro manželskou postel, naproti nad kabinou je prostor pro děti nebo další náklad.
Sériový model svým čistým vzhledem, světlými barvami a důkladně promyšlenými detailními řešeními navazuje na studii, která loni vzbudila pozdvižení. Uvedení na trh je plánováno na jaro 2019.
Pokud se podíváme do dostupných technický údajů, pak se dozvíme, že Grand California 600 o délce rovných šesti metrů nabízí v zadní části spací zónu s lůžkem (195 x 140 cm), které je uloženo napříč. Na přání může být tento model navíc objednán s lůžkem pro děti pod nově vyvinutou zvýšenou střechou. Tím vznikne ideální obytný automobil pro celou rodinu. Výbava modelu Grand California s dětským lůžkem zahrnuje také velké panoramatické střešní okno.
Logicky vzato, pod označením Grand California 680 se ukrývá kempovací vozidlo o délce 6,8 metru. V zadní části má ještě větší spací zónu s podélně situovaným lůžkem (200 x 170 cm) a více odkládacích prostor. Tato verze modelu Grand California je sériově vybavena optimalizovanou supervysokou střechou modelu Crafter. Vznikla tak vestavba s velkou ložnicí, skromnější postelí vpředu pro děti a velkorysým prostorem pro pobyt celé rodiny.
V obou modelech totiž nalezneme kuchyň o půdorysu 84 x 84 cm s lednicí o objemu 70 litrů, mrazákem, sporákem, dřezem a úložnými prostory. Vedle vznikla koupelna o velikosti 80 x 84 cm s toaletou a sprchovým koutem. K dispozici jsou přední otočná sedadla, dvoumístná lavice s úchyty Isofix a velký jídelní stůl. Doplňkové osvětlení citlivé na pohyb usnadní noční kempování a elektrický schod pomůže méně zdatným jedincům s nastupováním. Zvukový systém v interiéru disponuje technologií Bluetooth. Proti komárům je připravena dvoudílná moskytiéra. Přítomná vnitřní i venkovní sprcha čerpá vodu ze 110litrové nádrže a stejný objem má i ta odpadní.
Kuchyni, ložnici s manželskou postelí, sprchu, jakýsi dětský pokoj nebo klidně i wi-fi hotspot s internetem přijímaným přes satelit může skýtat nová vestavba od VW. Na trhu se objeví v cenách od 55 tisíc eur.
Nahoře v alkovně je to spíše pro mladší ročníky, kterým nebude vadit do zhruba 1,5metrové výšky vylézt po žebříku. Jinak alkovna (nebo chcete-li nástavba nad kabinou) je šikovně zpracovaná s dvojicí bočních trojúhelníkových oken po stranách a dvěma výdechy topení v čele. Po několika nocích strávených nahoře bych asi za nejslabší stránku této části vozu považoval jen málo funkční matraci, postel o rozměru 210 x 140 cm je zde zásluhou dvou plynových vzpěr výklopná pro zvětšení obytného prostoru přes den, takže o nějakém skvělém lamelovém roštu si můžete v alkovně nechat jen zdát. To vzadu je to zcela jiná káva a lůžko o rozměrech 210 x 140 cm je nejen výškově stavitelné, ale také vybavené laťovým roštem s pěnovou matrací. Proto se může klidně stát, že pod záminkou uspávání vašich malých ratolestí tu rádi spočinete také.
Kuchyňský kout, který tvoří dva hořáky, dřez a zásuvky na nádobí, stejně jako variabilní koupelna s chemickým WC neurazí asi nikoho.
Už jsem řekl, že designové zpracování i barevné provedení interiéru není příliš vzdáleno původnímu konceptu XXL, a chci jen dodat, že ani po otevření prvních dvířek či vyklopení jakékoliv pohyblivé části jsem nebyl nijak zklamán provedením či kvalitou použitých materiálů. Na první i na ten druhý pohled vypadá obytná část vozu zkrátka jinak než u většiny podobných nabízených vestaveb na trhu. To, zda bíle lakované skříňky se světlešedým čalouněním odolají i nevyzpytatelným dětským hrátkám ukáže až praxe.
Kromě standardních prvků v zajímavě podsvíceném vnitřku nové Grand Californie si potenciální zákazník může při výběru zaškrtnout palandové lůžko, přídavnou střešní klimatizaci a další doplňky. Možnosti se budou dále rozšiřovat například o držáky kol, markýzu, kempingové vybavení, satelit nebo solární panely. Dokonce je možné požádat o instalaci satelitního internetového routeru s wi-fi hotspotem.
Kvalita zpracování je v Grand Californii na velmi dobré úrovni. Odolnost použitých materiálů prověří až čas.
Volkswagen potvrdil, že Grand California bude k dispozici s možností volby celistvého laku nebo v kombinaci dvou barev. Náročnější cestovatelé mohou sáhnout po pohonu všech kol 4Motion. První prototypy vystavené na stánku výrobce z německého Hannoveru dostaly pod kapotu dvoulitrový turbo diesel z Crafteru, ale zatím není stoprocentně rozhodnuto o dalších nabízených agregátech. Více zbývajících informací mělo být zveřejněno po premiéře. Bohužel nestalo se tak a mlha zatím halí jak dynamiku Volkswagenu Grand California, tak ostatní technické údaje.
Zadní část vozu lze uzpůsobit vašim aktuálním potřebám a převážet zde větší předměty. Ve výbavě může být i venkovní sprcha.
Všechny zájemce o koupi by zejména zajímala pohotovostní hmotnost obou modelů registrovaných v kategorii vozidel do 3,5 tuny stejně jako možná doložnost či hmotnost přípojného vozidla. Také ceny zatím neznáme, přičemž základní provedení Grand Californie 600 s dvoulitrovým turbo dieselem o výkonu 130 kW, s osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem předních kol přijde nejméně na 55 tisíc eur (1,4 milionu korun). Samozřejmě v závislosti na konfiguraci a výbavě u větší 680 cena zcela hravě překročí 100 000 eur (2,6 milionu Kč).
Čtěte v čísle 3/2018
text: Jaroslav Vavera | foto: Volkswagen