Nové obzory
Větší Californie od Volkswagenu přichází v ne zcela klidném období, kdy emisní limity hýbou celým automobilovým trhem v Evropě. Zajímalo nás, jak finální produkt jezdí a kolik skutečně váží.
Volkswagen Grand California je dlouho oče- kávaným vozem, jehož potřebu být na trhu již prověřila studie XXL představená na před- loňském salonu v Düsseldorfu. Od té doby jsem se zúčastnil nejen oficiálního uvedení vozu v předvečer loňského düsseldorfského salonu, ale také jsem měl několik možností si vůz detailněji prohlédnout a zeptat se na jeho technické parametry jeho tvůrců. Bohužel dlouho byly zejména údaje o hmotnosti a spotřebě obou verzí 600 a 680 zahaleny tajemstvím.
První možnost řídit novinku se mi naskytla až letos v polovině května a dozvěděl jsem se i chybějící údaje. Tak předně se oba vozy řadí do kategorie obytných vestaveb s celkovou hmotností do 3,5 tuny. Přesněji řečeno pohotovostní hmotnost základního modelu s označením 600 je 2 950 kilogramů a varianta 680 s vysokou střechou váží 3 180 kilogramů. Stačí tedy vůz obsadit čtyř či dvoučlennou posádkou a jste blízko váhového limitu. To však nijak nesnižuje
atraktivitu téhle novinky, která bude bojovat o přízeň zákazníků asi jinými zbraněmi. My jsme měli na španělském ostrově k dispozici pouze čtyřmístnou verzi Grand California 600 s vysokou střechou a předními poháněnými koly.
Designově velmi čistá vestavba s délkou šest metrů má skoro třímetrovou výšku a dvoumetrovou šířku. Jak správně tušíte, větší California vznikla na základě modelu Crafter. Díky tomu je uvnitř prostor pro koupelnu, větší spací zónu v zadní části, kompletně vybavenou kuchyňku a světlou stylovou obytnou část s dostatečnou výškou pro pohyb ve vzpřímené poloze. Grand California je vybavena otočnými sedadly vpředu (včetně sklopných loketních opěrek) a dvěma spojitými sedadly vzadu. Na rozdíl od menší Californie tu chci pochválit mezi sedadly umístěnou ruční brzdu, jejíž chod je uzpůsoben tomu, aby i v zataženém stavu nijak nepřekážela otočení řidičova sedadla. Sedadla jsou čalouněna robustní tkaninou v odstínu antracitu. Rodiny s malými dětmi zde určitě ocení úchyty Isofi x na zadních sedadlech, bohužel bezpečnostní pásy jsem u ještě předvýrobního exempláře marně hledal. Poměrně velký odnímatelný jídelní stůl nabízí dostatek místa pro stolování ve čtyřech. Výbava kuchyňky zahrnuje výsuvnou chladničku o objemu 70 litrů včetně mrazicího boxu, plynový vařič se dvěma hořáky a dřez. Pracovní plochu v kuchyňce lze zvětšit směrem dopředu a ve verzi 600 i dozadu.
V chodbičce, kde se snadno pohybuje i urostlejší jedinec, se po otočení a otevření bílých dveří dostanete do koupelny. Součástí její výbavy jsou kromě toalety a sprchy také sklopné umyvadlo, regály a skříňka. Osvětlení se zapíná automaticky sériově dodávaným senzorem pohybu. Mezi další prvky sériové výbavy patří praktické detaily, jako jsou venkovní osvětlení nad posuvnými dveřmi nebo přípojka pro venkovní sprchu (s nastavitelnou teplotou vody) včetně hadice a sprchy v zadní části vozu. Součástí sériové výbavy jsou rovněž sítě proti hmyzu v posuvných dveřích a výklopná kempinková okna. Zásobování chytrých telefonů, tabletů a dalších zařízení elektrickou energií zajišťují čtyři zásuvky 230 V a až šest rozhraní USB. Rovněž sériově se dodává centrální ovládací panel v obytném prostoru, jehož prostřednictvím lze digitálně ovládat všechny důležité funkce obytného vozu. Ovládací panel navíc informuje o stavech čerstvé a odpadní vody, nabití dodatečného akumulátoru a sítě WLAN.
Praktické detaily nalezneme i na kuchyňském „ostrůvku“. Prostor pro vaření obsahuje dvouhořákový vařič, malý dřez a výsuvné prkénko, které může sloužit i jako zástěna proti znečištění zadní matrace.
Variabilní a prostorná koupelna s otočnou toaletou a chytře vyřešeným umyvadlem je líbivá až na pár menších detailů i praktická.
Na přání lze možnosti konektivity rozšířit třemi informačními a zábavními systémy včetně telefonního rozhraní audiosystémem Bluetooth se subwooferem v obytné části a systémem „Media Control“ (dálkové ovládání informačního a zábavního systému prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu) a „App-Connect“. Posledně uvedený systém připojí k modelu Grand California všechny aktuální chytré telefony Apple a Android, aby bylo možné prostřednictvím informačního a zábavního systému používat mimo jiné navigační nebo telefonní aplikace. Jako digitální rozhraní přitom slouží „Mirror-Link“ (Android), „Apple CarPlay“ a „Android Auto“ (Google). Prostřednictvím systému „Media Control“ a „App-Connect“ lze navíc přenést do navigačního systému modelu Grand California trasy naplánované předem na tabletu nebo chytrém telefonu.
V mini alkovně nad předními sedadly se pohodlně vyspí dvě děti, jen si musíte dát pozor, aby se ty zvídavější nechtěly velkým střešním oknem dostat na střechu vozu.
Novinka jde tedy s dobou, přesto si myslím, že většina zákazníků se asi bude zajímat spíše o možnost dodatečné výbavy solárním panelem nad předním sklem (104 W), střešní klimatizací nebo satelitní anténou. Na přání dodávaný měnič a akumulátor pak zajistí napájení elektrických spotřebičů vyžadujících napětí 230 V nezávisle na vnějším zásobování elektrickou energií. Klasickou výbavu pro kempování lze za další peníze rozšířit o detaily, jako jsou 2,5 metru dlouhá markýza, dvojice sklopných kempinkových židlí California a kempovací stolek, jež jsou uloženy v kapsách zadních dvoukřídlých dveří. Na jejich vnější straně jsme měli namontován i nosič pro upevnění dvojice jízdních kol.
Kromě toho si mohou zákazníci přizpůsobit model Grand California individuálním
požadavkům velkým výběrem dalších prvků výbavy, které ovšem znamenají další navýšení pohotovostní hmotnosti. Tak třeba pohon všech kol lze vylepšit na přání dodávanou uzávěrkou diferenciálu. Průchodnost lehkým terénem tak leckoho překvapí. Mezi další prvky výbavy na přání patří LED světlomety s diodami pro denní svícení, tažné zařízení nebo technické zvýšení celkové hmotnosti na 3,88 t. Pohon předních nebo všech kol zabezpečuje přísné emisní limity (Euro 6) plnící turbo diesel s výkonem 177 koní a největším točivým momentem 410 Nm, jenž doplňuje výhradně osmistupňová samočinná převodovka.
Pracoviště řidiče vychází z nového Crafteru a je tedy velmi zdařilé a ergonomické. Jedinou volbou je zde „automat“ a zajímavě řešená ruční brzda mezi předními sedadly, která i po zatažení nijak nebrání jejich otočení.
Jízdně je tento obytný vůz nebo přerostlou vestavbu (podle toho, jak se na to díváte) radost řídit. Pokud jízdní vlastnosti a chování základního provedení Volkswagen Crafter se středním rozvorem byly pro mne před dvěma lety překvapením, tento pocit jsem měl i z řízení obytné verze. A vůbec zde nevadil ani „hrb“ zvýšené střechy. Na velmi větrné Gran Canarii, kde probíhaly mezinárodní testy, jsem čekal jisté problémy, ale náchylnost tři metry vysokého vozu je i díky asistentu při jízdě v bočním větru opravdu malá. Řidiči přitom vždy trochu pomáhá asistent jízdy v pruzích, který někomu může podobně jako systém start/stop vadit. Oba systémy se dají po každém nastartování vypnout. Ten, kdo se naopak na elektronické pomocníky při řízení už stoprocentně spoléhá, bude jistě potěšen, že si lze připlatit třeba „Front Assist“ (detekuje překážky před vozem a upozorňuje na riziko kolize) včetně funkce nouzového brzdění City,
asistent pro změnu jízdního pruhu včetně asistenta pro couvání z parkovacího místa, asistent pro ochranu bočních stěn vozu, automatický parkovací asistent, adaptivní tempomat „ACC“ s automatickým udržováním bezpečné vzdálenosti od vozu vpředu, zadní kamera a asistent pro manévrování s přívěsem „Trailer Assist“. A když už jsme u toho tahání, za novou Grand Californii lze připojit brzděný přívěs do hmotnosti 2 000 kilogramů.
Cena Grand Californie na českém trhu začíná na 1 398 027 Kč včetně DPH za testované provedení v základní výbavě. Dvoumístný model 680 byste měli pořídit
v základu od 1 450 978 Kč. Pokud k tomu připočítáte standardy koncernových vozů, čítající hustou servisní síť i možnost rozšířené záruky, jedná se o velice dobrou nabídku, s kterou si menší vestavbáři dokážou jen těžko poradit.
Čtěte v čísle 2/2019
text: Jaroslav Vavera | foto: Volkswagen
Technické údaje: Volkswagen Grand California 600
- Délka 5,98 m
- Šířka 2,04 m
- Výška 2,97 m
- Rozvor 3,64 m
- Pohotovostní hmotnost 2 950 kg
- Celková hmotnost 3 500 kg
- Doložnost 550 kg
- Hmotnost brzděného přívěsu 2 000 kg
- Počet míst na spaní 4
- Počet míst na jízdu 4
- Motor 2,0 l (130 kW/177 HP)
- Objem palivové nádrže 90 l
- Objem nádrže na vodu 110 l
- Objem odpadní nádrže 90 l
- Základní cena 1 398 327 Kč včetně DPH