3,5 tuny na mercedesu
Podvozek nového Sprinteru je v poslední době velmi oblíbený pro použití v obytných automobilech. Testovaný sedmimetrový vůz nabízí atraktivní variantu ve váhové kategorii do 3,5 tuny.
Z výrobní linky v německém Ludwigsfelde, kterou jsme si představili na předchozích dvou stranách, sjíždí podvozek s „traktorovou“ přední částí, na kterém jsme mohli poprvé otestovat zajímavý vůz v kategorii do 3,5 tuny. Díky českému zastoupení značky Dethleffs, firmě KOV Velim, se nám na pár dní dostal do ruky čtyřmístný polointegrovaný obytný vůz Globeline T6613 EB. Pokud se vám už na obrázcích zvenčí líbí a jste na standard od stuttgartské firmy Mercedes zvyklí, nebudete zklamáni ani jeho zpracováním uvnitř. Design nábytku a použité materiály totiž odpovídají značce Dethleffs, jenž patří do skupiny Hymer Group, a dvoumilionovou cenovku tak snadno akceptujete.
Testovaný model je postaven na podvozku Mercedes Sprinter 416 CDI s rozvorem 3,67 metru a je otypován ještě v kategorii do 3,5 tuny. Jeho větší a dražší kolegové již potřebují mít za volantem držitele „céčka“. Tenhle sedmimetrový obytňák s hvězdou na kapotě a pohonem zadních kol je alternativou podobným rodinným vozům na podvozku Fiat Ducato, jejichž cena je mnohdy i o půl milionu nižší, ale vlastnictví podobného vozu znamená jízdu na hraně možností podvozku, motoru a homologace. Víme o tom své, třeba redakční Adria Matrix s délkou 7,5 metru nepatří k úplně lehkým vozům, a pokud ji obsadíte pěti osobami, už byste si toho s sebou na palubu a do garáže podle předpisů mnoho naložit neměli.
To, že jedete s Mercedesem, poznáte hned po pár kilometrech, dobře dimenzovaný podvozek, podélně uložený motor a pohon zadních kol má zkrátka specifický charakter.
Proto mi zpočátku vrtalo hlavou, kolik Dethleffs Globeline T6613 EB opravdu váží. Neváhali jsme zajet na váhu a nestačili se divit. Prázdný vůz s řidičem měl pod tři tuny, přesněji 2 900 kilogramů, doložnost 600 kilogramů je tak opravdu výtečná. Tato hodnota je výborná i s ohledem na to, že testovaný vůz nebyl v základní verzi, výbavu totiž rozšiřovaly dva pakety (Family a Chassis) zahrnující třeba i objemnější palivovou nádrž (93 l), panoramatické okno nad sezením (70 x 50 cm), elektricky stahovatelné lůžko vpředu a velkou lednici (142 l).
Ložnice s podélnými postelemi nabídne komfort dvou dospělým.
Standardně odizolovaná nástavba Dethleffs nabízí asi jedno z nejpoužívanějších polointegrovaných schémat s podélným spaním vzadu (rozměry lůžek 185 x 80 a 195 x 80 cm), jenž se dá jednoduše přestavět na velké letiště. Velkorysá nástavba se stojnou výškou 205 cm je ve střední části velmi dobře řešena, a tak se na chodbě snadno vyhnete vašemu spolubydlícímu. Velká koupelna s integrovaným sprchovým koutem a chemickou toaletou se nachází na levé straně, naproti je prostorná kuchyň. Sezení vpředu je proto trochu skromnější, pro potřeby čtyřčlenné rodiny ale plně dostačující. Přední otočná sedadla zaslouží jednoznačnou pochvalu a uchycení stolu i jeho posuv budí důvěru. Spíše pro děti je pak určeno elektricky stahovatelné (speciálním mechanismem s pojistkou) lůžko nad přední částí. Přesto se dá nástavcem zvětšit až na rozměry 200 x 95 cm, takže mladý pár by si zde místo také našel.
Přední postel je pak spíše pro jednoho, nebo dvě děti.
Přístrojová deska nového Sprinteru je velmi povedená jak po stránce ergonomie ovládacích prvků, v nabídce úložných prostor, tak i z hlediska multimediálního systému. Nohu na brzdový pedál, startujeme tlačítkem, poněkud titěrný volič pod velkým volantem do polohy D a jedeme. Podélně uložený turbodiesel s výkonem 150 koní je za studena popravdě trochu hlučnější, než by bylo třeba, ale tlumicí hmoty také něco váží. Raději s plnou nádrží i ledničkou vyrážíme po vlastech českých navštívit pár známých míst. Sedmistupňový automat dokáže dobře využít točivý moment motoru a díky jeho hladkému řazení se brzy dostaneme na cestovní rychlosti. I v naloženém stavu a v táhlém stoupání se nám nestalo, že bychom byli někde vyloženě brzdou provozu.
Skříňky nechybí ani nad jídelním stolem.
Co je určitě překvapení, je ochota zrychlovat i po překročení stodvacetikilometrové rychlosti na dálnici. Cestovat tedy předpisovou stotřicítkou není žádný problém a spotřebu motorové nafty držet kolem desetilitrové hodnoty také ne. Stabilní podvozek Sprinteru se projeví i na české D1. Lze po ní cestovat v pravém pruhu bez toho, aniž by vám vypadaly skleničky z poliček, nebo se dokonce rozklížil nábytek. Pokud se dotknete brzdového pedálu, můžete se spolehnout na vcelku dobře dimenzovanou brzdovou soustavu.
Originálně řešené detaily činí život na palubě jednodušší.
Co však při dálkových jízdách s rodinou oceníte asi nejvíce, je celá armáda elektronických pomocníků, kteří mohou zpříjemnit řízení. A není to jen tempomat či brzdový asistent, ale třeba i přístroje, na které jsme dnes zvyklí spíše u osobních vozů. Tři asistenti pomohou hlídat vaši pozornost za volantem, držet vás v jízdním pruhu a číst dopravní značení, k pohodě za volantem pak přispěje dešťový senzor, elektronická ruční brzda nebo digitální DAB rádio. Pokud budete chtít dovést k vašemu cíli, navigační data vám zobrazí dotykový displej o velikosti 10,25 palce. Stačí říci jen: „Můj Mercedesi“ a systém vás hned vyzve k dalším pokynům dotazem: „Co pro vás mohu udělat?“ Podobně bezpečně se dá třeba i telefonovat.
Co říci závěrem? Dethleffs Globeline T6613 EB si mne získal plusovými body v oblasti jízdního projevu a bezpečnosti. Tuhý podvozek stejně jako celá karoserie má pozitivní dopad na jízdu. Pohon zadních kol s podélně uloženým motorem a samočinnou převodovkou dodávají jízdě zcela jiný charakter, než je tomu u podobných vozů s předním pohonem a ne tolik dobře dimenzovaným rámem. Tento obytný vůz se zkrátka řídí opravdu suverénně, skoro tak, jako by se jednalo o větší dodávku. A navíc uvnitř působí velmi solidním dojmem. Podle mne vám bude dobře sloužit i po pár letech, doporučuji si jej proto alespoň zkusit.
Čtěte v čísle 4/2019
text: Jaroslav Vavera | foto: Jiří Kaloč
Technické údaje: Dethleffs Globeline T6613 EB
- Délka 6,96 m
- Šířka 2,33 m
- Výška 3 m
- Rozvor 3,67 m
- Pohotovostní hmotnost 2 900 kg
- Celková hmotnost 3 500 kg
- Doložnost 600 kg
- Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2 000/750 kg
- Počet míst na spaní 4
- Počet míst na jízdu 4
- Motor 416 CDI (105 kW/140 HP)
- Objem palivové nádrže 90 l
- Objem nádrže na vodu 130 l
- Objem odpadní nádrže 100 l
- Cena testovaného vozu 2 022 388 Kč