Luxusní kombinace
Velký a těžký dvounápravový apartmán na kolech musíte tahat s pořádným autem. Proto i my jsme si slovinskou Astellu připřáhli za americký RAM. Kombinace je to fakt luxusní, a to nejen vzhledem a cenou.
Už z fotografií je patrné, že takovou kombinaci budete stěží potkávat na běžných silnicích. Nový a v poslední době čím dál populárnější druh obydlí, jaký představuje i nová Adria Astella, se totiž po silnici bude prohánět jen párkrát za sezonu. Majitel devítimetrového a tři tuny těžkého přívěsu si bude jistojistě svůj „mobilní dům“ nechávat zaparkovaný na příjemném místě, kam se bude rád vracet…
Design přes dva a půl metru širokého a podobně vysokého mobilního obydlí je hodně moderní a líbivý. Tahle prosklená krabice na dvouosém podvozku se zamlouvala i nám všem v redakci, přesto po krátkém seznámení a jízdě bychom si ji asi lépe užili v klidovém stavu v roli mobilní chaty někde u vody či přes zimu v kempu pod sjezdovkou. A přesně k tomu je Astella 704 HP určena. Je totiž spíše než obytným přívěsem v pravém slova smyslu koncipována více k trvalému zakotvení a jen občasným přesunům.
Za cenu 1,3 milionu korun, která díky příplatkové výbavě narostla o dalších šedesát tisíc, se v případě Astelly jedná o designově jedinečný a velmi luxusní apartmán na kolech, který bude ozdobou každého kempu, nebo se dá velmi snadno použít jako mobilní dům
Třítunový přívěs ale rozhodně chce auto, které s takovou zátěží nemá problém, a to je v Evropě v poslední době díky nesmyslně nastaveným emisním předpisům, kterými projdou většinou jen maloobjemové turbomotory, dost problém. Jako tažný automobil jsme tedy zvolili americký pick-up střední velikosti, který může ve své domovině táhnout přívěs o hmotnosti až 5,5 tuny. Evropská verze má ve standardu na „kouli“ jen 3,5 tuny, ale zvládá je s bravurou nejen díky své konstrukci, vzduchovému podvozku, ale zejména atmosféricky plněnému vidlicovému osmiválci, který je spárován s osmistupňovým automatem. Vůz nám zapůjčil oficiální dovozce, firma Tucar z Tuklat.
Dodge Ram 1500 Rebel se s třítunovým přívěsem ani nezadýchá
Asi si říkáte, k čemu je takové obrovské a těžké auto dobré? Parkovat se s ním nedá a velký osmiválec bude rozhodně nenasytným konzumentem. Navíc takhle těžký a široký pick-up se ke každodennímu provozu nehodí. Ano, do města to opravdu není, ale pokud máte dům s velkou zahradou, farmu či les a potřebujete něco hodně těžkého občas popotáhnout, tenhle vůz vás nadchne. Dodge RAM je totiž hodně univerzálním parťákem, kterého hned tak nic nerozhodí, a vaše rodina bude z prostoru v kabině stejně jako nabízeného pohodlí velkých sedadel a vzduchového podvozku doslova nadšená.
My jsme měli zapůjčený vůz v nápadnější vybavenější verzi Rebel, kterou pořídíte na českém trhu již od 1,8 milionu korun. Výbava a technika posunuje tento původně spíše pracovní nástroj směrem k luxusnímu zboží. Výčet prvků základní a příplatkové výbavy by zabral celý odstavec, takže se raději přesunu k hodnocení užitných a jízdních vlastností RAMu.
Konstrukce a výbava obytného přívěsu Astella 704 HP umožňuje používat jej bez obav po celý rok jako mobilní obydlí pro náročné
Pokud natankujete téměř stolitrovou palivovou nádrž a plyn do nádrže umístěné namísto rezervního kola pod podlahou u zadní nápravy, máte možnost vyrazit zhruba na pět set kilometrů dlouhý výlet i s takhle velkým přívěsem. Znamená to sice spotřebu kolem 20–25 litrů na 100 km, ale tu věc za vámi budete sledovat jen ve zpětných zrcátkách. Tah motoru a jeho zpřevodování je něco, co se těžko popisuje. Žádná turbodíra, i na pohon plynem sotva znatelný úbytek výkonu a neustálý dostatek točivého momentu – to jsou atributy, kterými se může chlubit jen málokterý evropský či japonský pick-up či velké SUV. Díky vzduchovému odpružení a pohonu všech kol nemáte problém se rozjet i do většího kopce a dolů vás 2,5 tuny těžký RAM 1500 vždy podrží. Pokud odpojíte zátěž a zkusíte používat tohoto Dodge třeba na každodenní ježdění, spotřeba vám spadne na nějakých patnáct litrů a vy se přistihnete, jak se vám pohodová jízda s tímto vozem začíná líbit, a v některých ohledech určitě přijdete americkému vozu na chuť. Ten klid, prostor a jen ševelení „vé osmičky“ pod přední kapotou jsou návykové.
V přední části umístěná kuchyňská linka je hodně luxusní a prostorná... stejně jako obývací část
Vraťme se ale ke slovinské novince. Designově čistý přívěs totiž působí spíše jako nějaký koncept, který měla Adria vystaven na posledním salonu (představení v Caravanu 3/2019). Kromě čistých a jednoduchých linií je panoramatickými okny a dveřmi hodně prosvětlený obytný přívěs osazen světly s technologií LED, takže při jízdě v noci má originální světelný podpis. Jeho dvounápravový podvozek AL-KO je uzpůsoben jak na jízdu (nechybí stabilizátor), tak i na dlouhodobé stání, ke kterému slouží také velmi dobře dimenzované nohy a koneckonců i mobilní aplikace Adria MACH smart control, jež umožní na dálku ovládat všechny důležité funkce tohoto rodinného obydlí.
Vzadu umístěná ložnice nabízí velmi komfortní spaní pro dva, další dva lidé se mohou vyspat po rozložení sedací soupravy
Adria Astella 704 HP je nejmenším modelem v této řadě (naopak největší je provedení 904 DP s délkou 9,5 metru) a představuje čtyřmístný karavan v konfiguraci s opravdu velkým obývacím pokojem, jenž navazuje na prostornou kuchyňskou linku, se samostatnou koupelnou a oddělenou ložnicí s velkým letištěm (189 x 151 cm). Další dvě místa na spaní vytvoříte rozložením sedací soupravy (209 x 108 cm). Přívěs je díky zimní výbavě, která zahrnuje výkonné teplovodní topení Alde Compact 3000 se systémem Alde Switch (automatické přepínání na el. výhřev), vhodný pro celoroční provoz.
Pětimístný interiér amerického vozu nabízí pasažérům dostatek místa i komfortu ve všech směrech
Bohatá výbava obsahuje kromě všech myslitelných komfortních prvků, jež jsou patrné z přiložených fotografií, i dobře fungující kuchyň s tříplotýnkovým vařičem, mikrovlnnou troubou, lednicí o objemu 167 litrů, nerezovým dřezem a digestoří. Vše je stylové a osvětlené LED bodovkami a páskami, nechybí TV, reproduktory, zásuvky 230 V, 12 V a USB vstupy pro dobíjení vašich mobilních zařízení. Zkrátka a dobře, připadáte si zde jako doma v obýváku, přičemž zásluhou dvojice dvoukřídlých prosklených dveří a panoramatickým oknům zakusujícím se do střechy máte co nejtěsnější kontakt s okolím.
Čtěte v čísle 2/2020
text: Jaroslav Vavera | foto: autor
Technické údaje: Dodge RAM 1500 Rebel a Adria Astella 704 HP
- Adria Astella 704 HP
- Celková délka 8,99 m
- Délka bez oje 7,6 m
- Celková šířka 2,52 m
- Celková výška 2,62 m
- Počet lůžek 4
- Celková hmotnost 3 000 kg
- Doložnost 160 kg
- Podvozek dvounápravový AL-KO
- Objem nádrže na vodu 78 l
- Základní cena 1 297 566 Kč včetně DPH
- Cena testovaného přívěsu 1 361 286 Kč včetně DPH
- Dodge RAM 1500 Rebel
- Délka 5,9 m
- Šířka 2,08 m
- Výška 2,08 m
- Rozvor 3,67 m
- Provozní/užitečná hmotnost 2 480/2 100 kg
- Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného 3 500/750 kg
- Motor vpředu podélně uložený zážehový vidlicový osmiválec 5,7 l
- Výkon 260 kW (400 HP) při 5 600 ot./min.
- Točivý moment 555 Nm při 1 500 ot./min.
- Převodovka osmistupňová samočinná
- Pohon zadních kol, přiřaditelný pohon předních kol s redukcí
- Karoserie přišroubovaná na rámu, čtyřdveřová pětimístná + korba s výklopným víkem
- Objem palivové nádrže 98 l
- Nejvyšší rychlost 173 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h 10,2 s
- Kombinovaná spotřeba paliva 14,6 l/100 km
- Základní cena 1 831 916 Kč včetně DPH