Dvoumístná záležitost
Model Grand California založený na platformě užitkového Crafteru existuje ve dvou verzích. Kromě šestimetrového rodinného provedení také v delší a prostornější verzi, která je ale kvůli své hraniční hmotnosti určena jen pro dva. Krátce jsme ji otestovali.
Ačkoliv je tento obytný vůz skoro sedm metrů dlouhý a téměř tři metry vysoký, je díky své pohotovostní hmotnosti 3,2 tuny homologován skutečně jen pro dva cestující. Ano, dají se sice objednat pásy pro dvoumístnou lavici, ale jen za předpokladu, že zaplatíte navíc 15 000 Kč, a hlavně si tím necháte navýšit celkovou hmotnost na 3,88 tuny, což znamená mít řidičské oprávnění skupiny C. I proto si myslím, že to bude chtít jen málokdo, zvláště když zbylí dva cestující nemají kde hlavu složit. Model 680 je prostě dvoumístný, což docení opravdu jen pár zákazníků. Ale podobný vůz docela dobře funguje u luxusní značky Niesmann-Bishoff v podobě nejmenšího modelu Smove, který jsme testovali v čísle 4/2017.
Šasi k výrobě modelu Grand California poskytl středně velký Crafter, a stejně jako rodinná verze 600 (test v čísle 2/2019) je na trh dodáván pouze v jedné specifikaci s turbodieselem 2,0 l o výkonu 130 kW a osmistupňovým automatem, který převádí točivý moment 410 Nm na přední kola. Pokud byste chtěli více trakce, lze si u provedení 680 připlatit za pohon všech kol (nemalých 127 820 Kč), ale opět to znamená mít papíry na nákladní vůz. Testovaný automobil s pohonem jedné nápravy se podle technického průkazu vešel do 3,5 tuny, takže tenhle solidní příbytek může řídit kdokoli s platným řidičským oprávněním třídy B.
Stejně jako všechny koncernové vozy se i tato luxusní vestavba může spolehnout na tovární záruku a hustou servisní síť
S pohotovostní hmotností 3,2 tuny musíte i přes výkonný motor počítat s notně omezenou dynamikou a spotřebou kolem 11 litrů na 100 km při běžné jízdě. Naopak musím vyzdvihnout naprosto skvěle zpracované pracoviště řidiče, dobrou ergonomii ovládání a díky zpětné kameře i velkým zrcátkům přehled o dění kolem vozu. Takže ani parkování není tak velká věda pro méně zkušené, než by se mohlo na první pohled zdát. Při jízdě je ale třeba sledovat dopravní značení s průjezdními profily. Volkswagen Grand California 680 má totiž bezmála třímetrovou výšku.
A jak se v téhle dlouhé a vysoké vestavbě žije? Vrcholné provedení Grand 680 (6,8 metru) díky zvýšené střeše zajišťuje dost vysoký strop i pro vzpřímeného dospělého člověka, v zadní části spací zónu s podélně situovaným lůžkem (2 x 1,7 m) a více odkládacích prostor. Na pravoboku najdeme kuchyň o půdorysu 84 x 84 cm s lednicí o objemu 70 litrů, mrazákem, sporákem, dřezem a úložnými prostory. Naproti ní je koupelna o velikosti 80 x 84 cm s toaletou a sprchovým koutem. K dispozici jsou přední otočná sedadla, dvoumístná lavice s úchyty Isofix a velký jídelní stůl. Doplňkové osvětlení citlivé na pohyb usnadní noční kempování a elektrický schod pomůže méně zdatným jedincům s nastupováním.
V noci oceníte nejen zadní dvojlůžko o rozměrech 2 x 1,7 metru, ale také decentní osvětlení stropu a třeba i dostupné USB vstupy pro nabíjení mobilních zařízení
Pokud kempujete, můžete se venku schovat pod rozměrnou markýzu, kde jistě rádi rozložíte v zadních výklopných dveřích ukrytý kempingový nábytek známý z menší Californie (dvě kompaktní židličky a lehký stoleček). Trochu opatrnosti ale potřebujete při doplnění vody na pravoboku. Pozor si totiž musíte dát na úplné otevření bočních posuvných dveří, které překrývají plnící otvor s jeho výklopným krytem. Ano je to trochu nedomyšlené, ale pokud si úspěšně natankujete čerstvou vodu, přítomná vnitřní i venkovní sprcha ji čerpají ze 110litrové nádrže a objem 90 litrů má ta odpadní. Proti komárům chrání interiér dvoudílná moskytiéra bočních dveří stejně jako v bočních i střešních oknech. V noci by ale někomu mohlo i při pobytu v zadní části vadit, že kabinu vozu nejde zatemnit, což je mimochodem nepraktické i přes den. Na těchto detailech a třeba i zdvojeném ovládání plynového topení od Trumy je vidět, že Volkswagen Grand California je prvotinou masové značky mezi plnohodnotnými obytnými vozy.
Pokud se otočíte v úzké chodbičce, můžete otevřít lomené dveře od prostorného koupelnového koutu
Už jsem tady řekl, že designové zpracování a barevné provedení interiéru není příliš vzdáleno původnímu koncepčnímu vozu Californie XXL a ani po otevření dvířek či vyklopení jakékoliv pohyblivé části jsem nebyl nijak zklamán jeho provedením či kvalitou použitých materiálů. Na první i na ten druhý pohled vypadá obytná část vozu zkrátka jinak než u většiny podobných nabízených vestaveb na trhu. Bíle lakované skříňky se světlešedým čalouněním asi ledacos vydrží, včetně možnosti převážet v zadní části rozměrné a dlouhé předměty nebo jízdní kola. Toto štěstí ale neměl námi zkoušený vůz s 15 tisíci kilometry na tachometru. Poškození hlavně v zadní části vozu čítala kromě drobných oděrek a poškrábané podlaze (ta je opravdu náchylnější) také utržený zámek jedné z horních schránek a dost poškrábané dveře koupelnového boxu. Je to tedy o lidech, a tak zatímco někdo bude mít svůj vůz udržovaný a stále jako nový i po létech, jiný se v něm chová, jako by ani nebyl jeho. To je ale na samostatný článek a každý majitel, který se rozhodl cokoliv zapůjčit, o tom ví své.
Pracoviště“ řidiče je opravdu vydařené, přičemž vychází z léta prověřeného konceptu užitkového Crafteru
Vraťme se ale k výbavě Grand Californie 680. Kromě standardních prvků v zajímavě podsvíceném vnitřku si potenciální zákazník může při výběru zaškrtnout doplňky ve formě přídavné střešní klimatizace, markýzy, kempingového vybavení, wi-fi routeru nebo nástavbovou baterii AGM včetně zesíleného alternátoru, jenž můžete dobíjet ze solárních panelů. Cena tak rázem poskočí podobně jako u testovaného kousku klidně o půl milionu. Za takové peníze se dá u většiny specializovaných výrobců karavanů pořídit dospělý polo či dokonce integrovaný vůz.
Bíle lakovaný nábytek vypadá exkluzivně, objem horních skříněk dvěma bohatě stačí na cestovatelskou výbavu.
Po otevření zadních dvoukřídlých dveří se zpřístupní technické zázemí a prostor pro zavazadla. Kempingový nábytek je chytře ukrytý v kapsách zadních dveří
Ale abychom tu srovnávali srovnatelné, musím na obhajobu Grand Californie podotknout, že její cenový odstup od menší Californie T6.1 není zas tak velký a to, co asi každý bude brát jako plus, je hustota servisní sítě značky Volkswagen i její záruky.
Lamelový rošt zajišťuje dobrou oporu při spánku, samotné matrace by to chtělo trochu tužší
Čtěte v čísle 4/2020
text: Jaroslav Vavera | foto: archiv
Technické údaje: Volkswagen Grand California 680
- Délka 5,98 m
- Šířka 2,04 m
- Výška 2,97 m
- Pohotovostní hmotnost 3 189 kg
- Celková hmotnost 3 500 kg
- Doložnost 386 kg
- Počet míst na spaní 2
- Počet míst na jízdu 2
- Motor 2,0 l (130 kW/177 HP)
- Objem palivové nádrže 75 l
- Objem nádrže na vodu 110 l
- Objem odpadní nádrže 90 l
- Základní cena 1 520 018 Kč včetně DPH
- Cena testovaného vozu 2 006 900 Kč včetně DPH