Pohodlí na cestách
Už dávno neplatí, že značka Malibu je levnější odnoží Carthaga, naopak svojí kvalitou zpracování i celkovým provedením by mu mohla směle konkurovat. Přesvědčil nás o tom test polointegrovaného sedmimetrového obytného vozu, který jsme podrobili řádné cestovatelské zátěži.
Historie značek Carthago a Malibu se datuje k roku 1979. Od začátku se zaměřovaly zejména na kvalitní zpracování a inovativní prvky, které často kopírovala jejich konkurence. Už při prvotním seznámení s testovaným obytným vozem Malibu T460 LE mohu potvrdit, že se i nadále drží svého vysokého standardu a některé detaily, použité materiály a zajímavé vychytávky zapůsobí i na zkušenějšího uživatele obytných vozů…
Bavíme se tu o automobilu s cenou kolem 2,5 milionu korun, kde se kvalita zpracování i použitých prvků dá očekávat, ale musím vyzdvihnout, že jsem po týdnu v jeho útrobách nenašla nic, co by nefungovalo, rozbilo se, upadlo či vrzalo během jízdy. Naopak, tento vůz mě přesvědčil o tom, že se vyplatí si za kvalitu připlatit, protože tohle Malibu vám bude dobře sloužit i za deset let.
Značka těží ze zkušeností výrobce z německého Aulendorfu, přičemž jeho výroba se odehrává ve Slovinsku v blízkosti Moravských Toplic, kam jsme se vydali provést naši testovací jízdu spojenou s návštěvou dvou kempů v blízkosti termálních lázní (reportáž na stranách 66–68).
Malibu T460 LE má délku 7,2 metru.
Polointegrovaný model postavený na lehkém podvozku Fiatu Ducato je ve výrobním programu značky už delší dobu, přičemž jej výrobce průběžně dolaďuje drobnými změnami, které nemíří k nějakým převratným inovacím, ale spíše k vylepšení detailů, zvýšení počtu úložných prostorů a možnosti větší doložnosti.
Jeho šířka je 2,34 metru a výška 2,94 metru
Pohotovostní hmotnost Malibu T460 LE je pod třemi tunami a z tohoto faktu těží řidič i ostatní posádka. Jako luxusní příbytek pro cestovatele dokáže tento vůz osazený 2,2litrovým turbodieselem o výkonu 160 koní ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou docela svižně uhánět a přitom nespotřebovat mnoho nafty, přičemž s sebou si můžete přibalit něco kolem 450 kilogramů nákladu. Naše průměrná spotřeba se pohybovala kolem 11 litrů paliva na 100 km, a to jsme s ním nejezdili jen po dálnici, ale přejížděli i přes menší hory.
Palubní deska je přehledná a všechny ovladače jsou snadno dostupné. Zabudovaná zadní kamera usnadnila parkování i couvací manévr.
Testované Malibu je ideálním vozem pro dvě osoby, ale díky jeho prostornosti a dobrému uspořádání se v něm pohodlně vyspí i čtyřčlenná rodina, jen to bude vyžadovat trochu úsilí při přestavování interiéru. Další lůžko vznikne na místě otočného stolu, který snadno snížíte přesně mezi rohové sedadlo a samostatnou sedačku u dveří. Na něj pak jen rozložíte přídavnou matraci a máte hotovo. Naše dvanáctiletá dcera to zvládla během jedné minuty.
Vyhovovala mi velikost stolu, a to navzdory tomu, že se přes něj obtížněji dostávalo do přední části vozu k sedadlům řidiče a spolujezdce. Nad jejich hlavami a po bocích jsou úložné skříňky, kterých je ve voze velké množství. Naleznete je všude, kam se jen podíváte, nad stolem, nad samostatnou sedačkou, nad kuchyňským koutem… V těch jsme měli uklizeny talíře a sklenice. Skříňky lemují i celou zadní postel. V rozích jsou navíc dvě otevřené poličky, třeba na právě rozečtenou knihu.
Interiér nabídne možnost přepravy až čtveřici dospělých, spát tu v případě potřeby mohou tři dospělí, zvládne to i rodina se dvěma malými dětmi.
To však ještě není vše. Máte tu od země až ke stropu vysokou šatní skříň s možností pověšení oblečení na ramínka a pod zadními postelemi jsou další dvě velké skříně, jedna bez polic, druhá s nimi. Pro ukládání věcí můžete využít i prostory ve dvojité podlaze. My jsme si z jednoho takového boxu u dveří, v němž je uzávěr odpadní vody a protizámrzový ventil, udělali provizorní botník. Nesmím opomenout ani velkou zadní garáž, která je přístupná z obou stran.
Vrátím se ještě k zadnímu lůžku, které je ve tvaru obráceného písmene „U“. Na třílůžkovou verzi jej zvětšíte vysunutím schůdků a pomocí přídavné matrace. Po levé straně od dveří je oboustranně otevíratelná lednice s mrazákem, na níž je připevněný televizor, a vedle ní je kombinovaná koupelna s odvětrávaným záchodem. Sprchový kout tu lehce vytvoříte vysunutím plastové stěny v kolejničce, vznikne tak uzavřený prostor, díky kterému zůstane vše v okolí při sprchování suché.
Do hlubokých zásuvek snadno uskladníte i vyšší nádobí. Koupelna je kombinací sprchového koutu a odvětrávaného záchodu.
Na protější straně je kuchyňka s tříhořákovým vařičem a dřezem, jehož kryt můžete zasunout do mezery nad ním a vytvořit si tak další odkládací prostor. To jsem při vaření využívala dost často. V kuchyni jsou malé poličky, do kterých jsem dávala koření, slánku a drobnosti, které jsem chtěla mít rychle po ruce. Pod kuchyňským koutem jsou tři velké zásuvky na hrnce, potraviny a tu nejspodnější jsem používala na skládací lavor, umývací a úklidové prostředky. Je v ní také umístěn odpadkový koš. Tady mi nevyhovovalo jen to, že jej musíte po otevření zásuvky ještě ručně vysunout a byl také dost malý. Po pravé straně jsou ještě další tři zásuvky, jednu jsme měli jako příborník, zbylé dvě jsme nijak nevyužívali, ale na delších cestách bych si z nich udělala další prostor pro úložiště potravin.
Kolem prostorného stolu se bez potíží vejde až 5 osob.
Útulnost vozu dolaďoval interiér v kombinaci teplých barev světle hnědé a šedé. Praktickým doplňkem byla možnost oddělit ložnici od kuchyně pomocí výsuvných dveří, do kterých se zavřely koupelnové dveře, a také teplovzdušné plynové topení se systémem Duo Control na dvě lahve, které se automaticky přepnou, když se jedna vyprázdní. Integrovaný nárazový senzor umožňuje bezpečné vytápění i během jízdy.
Lednice s mrazákem je oboustranně otevíratelná. Do šatní skříně lze pověsit oblečení na ramínku.
S Malibu T460 LE jsme se sžili během krátké chvíle. Vůz se příjemně vedl při řízení a při couvání dobře posloužila integrovaná zadní kamera. Líbilo se mi vnitřní uspořádání, které korespondovalo s našimi potřebami. Pokud byste se rozhodli pro jeho pořízení, dostane se vám do rukou kvalitně zpracovaný obytný vůz s dobře promyšleným interiérem, se kterým prožijete nesčetná dobrodružství po mnoho let.
Čtěte v čísle 1/2024
text: Gabriela Pospíšilová | foto: autor
Malibu T460 L
- Délka 7,2 m
- Šířka 2,34 m
- Výška 2,94 m
- Rozvor 4,03 m
- Pohotovostní hmotnost 2 950 kg
- Celková hmotnost 3 500 kg
- Doložnost 550 kg
- Hmotnost brzděného přívěsu 2 000 kg
- Počet míst na spaní 3
- Počet míst na jízdu 4
- Motor čtyřválcový turbodiesel 2,2 l (118 kW/161 HP při 3 500 ot./min)
- Kombinovaná spotřeba paliva 9,7 l/100 km
- Objem palivové nádrže 90 l
- Objem nádrže na vodu 125 l
- Objem nádrže na odpadní vodu 90 l
- Cena testovaného vozu 2 780 000 Kč včetně DPH